Tips voor winterstalling
Op deze pagina geven wij u enkele tips aan welke zaken u moet denken voor het stallingklaarmaken. Iedere caravan of camper is anders, daarom raden wij u aan altijd de handleidingen na te lezen.
Op deze pagina geven wij u enkele tips aan welke zaken u moet denken voor het stallingklaarmaken. Iedere caravan of camper is anders, daarom raden wij u aan altijd de handleidingen na te lezen.
Let op dat uw watertank volledig afgetapt is. Een vast gemonteerde watertank heeft onder in de tank een dop, plug of schroef, deze zijn meestal van binnenuit bereikbaar. Een enkeling wordt afgetapt via een schroef aan de onderzijde van de bodem.
Waterleidingen kunnen het beste leeg zijn in de winterstalling. Wanneer leidingen vol staan kunnen deze kapotvriezen en is kalk- en algenaanslag mogelijk. Het beste kunt u de leidingen doorblazen bij een openstaande kraan. Let op dat er geen stroom op de pomp staat anders blaast u tegen de pomp in. In sommige caravans zijn tussen de waterleidingen ook aftapkraantjes gemonteerd.
Een oude fiets binnenband is een handig hulpmiddel: doormidden knippen, één uiteinde dichtknopen en de ander over de kraan houden. Zo kunt u met een fietspomp de leidingen uitblazen.
Wij adviseren alle kranen open te laten staan zodat resterend vocht in kraan en leiding kan verdampen voordat de vorst begint. Let op bij het ophalen in het voorjaar. Door de 12v aansluiting van de auto kan de pomp drooglopen. Dus dan eerst de kraantjes weer dichtzetten.
Wanneer uw caravan of camper voorzien is van sifons in wastafel, douchebak etc, giet hier dan een beetje ruitensproeier antivries in. Is uw toilet voorzien van een apart spoelresevoir? Leeg deze dan natuurlijk ook!
Heeft uw caravan een apart spoelwaterreservoir voor het cassettetoilet, tap deze dan ook af. In sommige gevallen blijft een laagje water onderin staan. In dit geval kan een beetje ruitensproeierantivries een oplossing bieden. (Antivries natuurlijk nooit aan het drinkwater toevoegen)
Een boiler is erg kwetsbaar voor kapotvriezen. Een dun laagje water kan al teveel zijn. Het is daarom zaak dat de boiler volledig leeg is. Bij een boiler zijn altijd aftapkranen geplaatst. Door deze kraantjes open te draaien loopt de boiler door de bodem leeg. Waar water in de boiler zat moet nu lucht in de plaats komen, deze lucht komt via de waterkranen de boiler in. Het is dus zaak dat u tijdens het aftappen de kranen open hebt staan op de warme stand. Door een emmer onder de aftapkranen te zetten weet u hoeveel uit de boiler is weggelopen. Dus een 5 ltr Truma Therme boiler is minimaal een halve emmer.
Zorg dat de banden op de juiste spanning staan. Tijdens de winterstalling zal de druk dalen, daardoor kunt het beste de spanning op maximaal zetten om stavlakken te voorkomen. In het voorjaar dient u deze wel goed te zetten voor de eerste vakantie.
De maximale spanning van een band weet u als volgt:
Op een band staat een load-index bij het aantal PSI. (PSI delen door 14.1 = BAR)
Dus bijvoorbeeld 65 PSI is 4.6 BAR maximaal. Bij campers is het meestal 5.5 bar
De levensduur van een accu wordt sterk bepaald door het laden en ontladen van de accu. Wanneer een accu voor langere tijd niet gebruikt wordt kan er diepontlading plaatsvinden.
Diepontlading kunnen we voorkomen. Aangekoppelde apparaten zoals movers en acculaders verbruiken ook stroom ondanks dat ze uit staan. Door na de vakantie de accu-polen los te maken voorkomen we dit. Door vuiligheid op de accu kunnen lekstroompjes hun weg vinden van pool naar pool. Zorg dus dat de accu altijd schoon is. Een schone geladen accu verliest ongeveer 1% spanning per dag. Na 50 dagen is een accu dus ca 50% ontladen. Dit proces kan afwijken door temperatuur, vochtigheid en type accu. Wij raden u daarom aan de accu ca 1 keer per maand op te laden om diepontlading te voorkomen. Een diepontladen accu gaat meestal kapot en kan dan niet meer geladen worden.
Accu bijvullen
Een zuuraccu verliest door laden en ontladen accuwater. Dit kan bijgevuld worden met gedestilleerd water, dit is bijvoorbeeld te koop bij de benzinepomp of bouwmarkt. Let op dat u een accu exact op niveau bijvult dus nooit te vol. Een te volle accu verliest ook capaciteit. Als een dop opgeschroefd ziet u een pijlpunt. Dit punt mag nét onder of net niet onder liggen.
Als u hieraan twijfelt helpen we u hiermee natuurlijk graag, u bent ook welkom met uw accu.
In de app van uw Super B Epsilon Lithium accu kunt u de grenswaarde instellen waarin deze accu in zijn overlevingsstand moet gaan. Onder deze waarde schakelt hij zichzelf volledig los alsof een massasleutel wordt omgezet. Bij een Super B 150ah is het bij 30% ca een half jaar. Stelt u deze in op 50% dan kan de accu ongeveer 9 maanden mee. Dit is natuurlijk afhankelijk van de temperatuur en leeftijd van de accu.
Om dit niet te kunnen vergeten raden we aan de laatste reizen reeds de veiligheidsgrens te verhogen. Een diepontladen lithium accu heeft geen garantie. Stel u zet deze in het najaar op 70% .. dan hebt u deze dagen nog steeds 30% van 150ah dus 45ah beschikbaar, net zoveel als een nieuwe 90ah AGM accu kan geven.
Open de app, ga naar geavanceerd -> uitschakelniveau.
Warme lucht stijgt en wanneer deze niet weg kan zal deze lucht condenseren wanneer de lucht afkoelt. De beste ventilatie gebeurd dan ook via een dakraam. De caravan afdekken met een zeil werkt dan ook averechts. De caravan zal vochtiger blijven onder het zeil dan zonder. Een goede droge stalling waar geventileerd wordt is dan ook het beste.
Vaak worden combi cassette rollo's naar beneden gedaan om de caravan donker te houden en verkleuring van bekleding tegen te gaan. De rollo's werken echter met een spiraalveer die op deze manier op lange termijn zijn veerkracht kwijt raakt. Rollo's omhoog en kussen ondersteboven neerleggen is daarom beter.